Resor

Nu är det dags igen!!!!

Upptäck Israel  -

Tillsammans med Ewa och Börje Jonsson. Lokal guide: Björn Nordholm

Se, hör, utforska, njut, lär, fråga, tyck och mycket mera!

Den 23/4 – 3/5 2020 planerar vi Israelresan som blir något utöver det vanliga! Vi har gjort ett program som passar dig som reser första eller tionde gången. Resan är totalt 11 dagar och vi tycker att Israel har så mycket att erbjuda att vi behöver den tiden för att inte stressa och för att det även ges tid för egna strövtåg. Vi finns alltid där och hjälper till.

Program, Resa Israel 23 april – 3 maj 2020

Samtliga bilder är privata eller från Israel Ministry of Tourism

Dag 1, 23/4   Flyg Arlanda – Ben Gurionflygplatsen, Tel Aviv. Efter att ha landat stannar vi till vid en rastplats och äter en lunchbox som vi har beställt och som ingår i priset. Resan går norrut via Israels tredje stad, hamnstaden Haifa, Karmelberget, Nasaret i Galilén och vidare till hotellet vid stranden till Genesarets sjö där vi äter middag och övernattar.

Dag 2, 24/4   Vi reser upp på höjderna i övre Galilén och besöker staden Safed (Zefat) där vi promenerar i Gamla Stan, besöker Abuhav Synagogan som byggdes på 1400-talet. Safed är en gammal stad som byggdes för mer än 2000 år sedan. Troligtvis är det den här staden som Jesus tar som exempel när han säger att ”en stad uppe på ett berg kan inte döljas..” På slingrande vägar åker vi tillbaka till huvudvägen som för oss upp mot Qiryat Shemona och Metulla vid gränsen mot Libanon. Efter att ha tagit del av berättelsen om det här området reser vi österut och passerar några kibbutzer samtidigt som vi ser berget Hermon i all sin majestätiska prakt. Vi stannar vid Dans naturreservat och där promenerar vi i den underbara naturen med rik växtlighet och gott om vattenkällor. (Det är lätta promenadstråk.)Vi åker upp på Golanhöjderna där vi får en inblick i Golans betydelse för Israel. Tillbaka till hotellet för middag!

Dag 3, 25/4   Dagen börjar med en båttur till Genesarets sjös norra sida. Här stannar vi till vid Kapernaum och besöker kyrkan vid sjökanten som ligger på platsen där Petrus fick sin kallelse att följa Jesus. Vi fortsätter till Saligprisningarnas berg                       med en magnifik utsikt och fortsätter sedan till Hamat Gader. Platsen ligger i dalen vid sjöns sydöstra spets och gränsar till Jordanien. Här finns ett bad med vatten som innehåller hälsosamma mineraler. Vattnet kommer från källor i bergen runt området och redan för 2000 år sedan reste man hit för badens skull. Här badar vi i de olika poolerna promenerar i parken med fin växtlighet, krokodiler (inhägnade), djurpark m.m.

Dag 4, 26/4   Idag åker vi söderut och första stoppet är vid Sachne vid berget Gilboas fot. Här badar vi i de härliga källorna som breder ut sig i ett vackert landskap. Resan går vidare utmed Jordan-floden, vi passerar Jeriko och vid Döda Havets norra del stannar vi till vid Qasr el Yahud som med stor sannolikhet är den plats där Johannes Döparen höll till när Jesus kom för att låta sig döpas. Vi tar en promenad vid Ein Gedi där David gömde sig för kung Saul innan vi åker vi till hotellet vid Döda Havets strand. Efter incheckning hinner vi bada i det salta vattnet i jorden lägst belägna insjö innan vi äter middag. Det finns mycket fina promenadstråk utmed stranden och öknen, havet och lugnet gör att en kvällspromenad på den här unika platsen blir ett fint minne.

Dag 5, 27/4   Efter frukost reser vi till Massadaklippan. Toppen når vi bekvämt med hjälp av linbanan och vi får en genomgång av Massadas betydelse och uttrycket ”Massada skall aldrig falla igen”.Nu är det dags att åka västerut genom bergsöknen och vi passerar staden Arad där den kände israeliske författaren Amos Oz bodde. Resan går vidare västerut till moshaven Netiv Ha-Azara som ligger precis på gränsen mot Gaza. Här finns en kvinnlig keramiker som proklamerar budskapet om fred genom att fylla murarna, som ska skydda befolkningen från beskjutningar från Gaza, med keramikplattor som bär budskap om fred. Resan fortsätter upp till Netanya vid Medelhavet. Vi checkar in på hotellet före middag.

Dag 6, 28/4   En ledig dag för bad, shopping, promenad utmed den fina strandpromenaden. Vi finns där för att hjälpa till!

Dag 7, 29/4   Nu reser vi upp till Jerusalem som ligger 800 meter över havet på Judéens kullar. Vi reser direkt upp på Oliverget där vi har en fantastisk utsikt och hela staden breder ut sig framför oss. Vi går ner till Getsemane örtagård och på vägen passerar vi platsen där Jesus grät över Jerusalem. Nästa anhalt är Trädgårdsgraven som är en av de två platser som kan vara Jesu’ grav. Ingen vet säkert, men graven är tom och det är det viktigaste i det kristna budskapet. Den som vill är med och firar nattvard här och den som inte känner för det kan sitta och njuta eller promenera i den vackra trädgården. Nu är det dags att checka in på hotellet som ligger centralt och efter incheckningen gör vi en bussrundtur i Jerusalem innan vi återvänder till hotellet för middag. Efter middag går den som vill (vi följer med) till gågatan Ben Yehuda för att uppleva hur israelerna promenerar, diskuterar, fikar och umgås en härlig försommarkväll i Jerusalem.

Dag 8, 30/4   Dagen börjar med ett besök på Yad Vashem. Ett besök på Yad Vashem är ett måste för var och en som besöker Jerusalem. Det är ett minnesmonument över dem som mördades i Förintelsen och en påminnelse om att detta inte får hända igen. Efter Yad Vashem gör vi ett besök i den israeliska riksdagen, Knesset. Knesset betyder församling och det israeliska Knesset har 120 demokratiskt valda riksdagsledamöter. Vi får en genomgång av vad Knesset står för samt se en del av de salar som har berömda konstverk, bl.a. av Marc Chagall. Resten av e.m. är ledig.

Dag 9, 1/5     Idag reser vi upp till Sions berg i Jerusalem och besöker den Övre Salen där man tror att Jesus och lärjungarna var samlade för den sista måltiden. Därefter besöker vi ”the Herodian quarter” eller Wohl museum. Här finns lämningar från bostäder som är 2000 år gamla. Det är välbeställda människor som har bott här och det ger oss en mycket fin inblick i hur livet var i Jerusalem på den tiden (för en grupp människor). Vi går till Västra Muren (Klagomuren) och vandrar sedan genom Basarerna i Gamla Stan. Vi kommer in på Via Dolorosa (lidandets väg) och stannar till vid Gravkyrkan. Vi fortsätter upp genom Jaffaporten och där finns bussen för att köra oss tillbaka till hotellet. Nu gör vi oss i ordning för att möta sabbaten och om möjligt går vi till den stora synagogan för att deltaga i välkomnandet av sabbaten. Efter det blir det middag.

Dag 10, 2/5   Idag är det ledigt. Kanske någon vill gå till en gudstjänst i en synagoga. Andra vill säkert strosa runt i Jerusalem, den gamla och den nya staden. Vi finns där, följer med och ger tips! Efter middag samlas vi för att sammanfatta de dagar som vi har tillbringat tillsammans i Israel. Senare på kvällen vill nog en och annan ge sig ut i kvällsvimlet. Sabbaten är över när solen har gått ner och nu börjar en ny arbetsvecka för israelerna.

Dag 11, 3/5   Tack och farväl Israel, för den här gången! Hemresa!!

För mer information mejla oss på "jonsson6773[a]gmail.com" (OBS! Vi har ny mejladress men använder även den gamla) eller ring 073-5451401.

Teknisk arrangör är Stureplans Resor - www.stureplans.se/ewaochborje

Det går också bra att fylla i formuläret nedan: